…szerkesztés alatt…
A személyes motivációm a túra kapcsán egyszerűen annyi, hogy nagyon szeretem a Pilis Esztergom környéki részét. Ez a terület van olyan szép, mint a Visegrádi-hegység kirándulótömeggel elöntött központi részei, még talán látnivalókban is hasonlóan gazdag, de valamiféle információhiány miatt mégis kevesebben járnak errefelé. 2020 decemberében kétszer is jártam arra, egyszer csak egy saját kirándulás keretében, egyszer pedig a Pilisi Vándorlás hatodik (Dorog–Esztergom irányban bejárva utolsó) szakaszának egy résztávján.
A túra az 1944 év végi és 1945 év eleji német felmentési kísérletnek állít emléket. A teljes táv – az átküldött ismertető alapján – a műveleti terület nagy részét bejárja. Sajnos a kijárási tilalom a miatt a teljes távot nem vállalhattam. A teljes táv bejárásához és a 20:00 előtti hazaéréshez 4,6 km/h átlagsebességet kellett volna hoznom 46 kilométeren, miközben a fent említett Pilisi Vándorlás szakaszon tizennyolc kilométeren is csak 4,5 km/h volt az átlagsebességem.
Természetesen feltett szándékom, hogy amint enyhül vagy megszűnik a kijárási korlátozás, nekiugrok a teljes távnak is, mert egy este tíz órás hazaéréssel már télen is vállalható a 46 km.
A túra a vasútállomástól indul. A túra elején mellékesen szovjet hadisírokat is érint, de a dátumokat nézve ők későbbi hadműveletben meghalt katonák. Itt ebben egyébként több világháborús emlékmű is van, annak az Eszergom-Kertváros melletti első világháborús hadifogoly-temetőnek az emlékműve is, ami legutóbbi információim szerint legálisan nem is lehet felkeresni, mert a Pilisi Parkerdő szigorúan védett övezetébe esik, ahol tilos az Á. A temető-park után még egy kis városi séta, ahol még van néhány régi építésű, présháznak látszó épület, de nagy részben már új építésű házak állnak, sajnos.
…